Eduard Antal ajunge cu turneul naţional „Orgile României” în Moldova pe 7, 14 şi 16 august

​După o primă etapă desfăşurată în luna iulie la Catedrala Sf. Iosif din Bucureşti şi în patru localităţi din Transilvania (Sibiu – Catedrala evanghelică CA „Sfânta Maria”, Deva – Biserica Reformată, Arad – Palatul Culturii şi Vinga – Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime”), turneul naţional Orgile României susţinut de tânărul organist Eduard Antal, continuă cu a doua sa etapă, în luna august,în Moldova şi Transilvania.

​Primele repere ale traseului lunii august sunt 7 august, ora 19:00 – Bacău, Biserica Romano-Catolica „Fericitul Ieremia” (Inaugurarea orgii), 14 august, ora 19:00 – Iași, Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria Regin㔺i 16 august, ora 19:00 – Cacica, Basilica Minor „Adormirea Maicii Domnului”.

Turneul național – Orgile României ediția a IV-a – iulie-august 2022

EDUARD ANTAL – orgă

3 iulie, ora 20 – Bucureşti, Catedrala Sfântul Iosif

5 iulie, ora 19:00 – Sibiu, Catedrala evanghelică CA „Sfânta Maria” (Zilele Muzicale Româno-Americane)

6 iulie, ora 19:00 – Deva, Biserica Reformată

8 iulie, ora 19:00 – Arad, Palatul Culturii

9 iulie, ora 19:00 – Vinga, Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime”

7 august, ora 19:00 – Bacău, Biserica Romano-Catolica „Fericitul Ieremia” (Inaugurarea orgii)

14 august, ora 19:00 – Iași, Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria Regină”

16 August, ora 19:00 – Cacica, Basilica Minor „Adormirea Maicii Domnului”

27 August, ora 18:00 – Brașov, Biserica Neagră (Festivalul „Organ Nights”)

28 August, ora 18:00 – Codlea, Biserica Evanghelică

Detalii pe www.orgileromaniei.ro.

Program muzical

Eduard Antal – orgă

Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) – Suite du Deuxiéme Ton

Johann Pachelbel (1653-1706) – Chaconne în re minor P. 41

Juan Cabanilles (1644-1712) – Corrente italiana

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) – Aria detta la Frescobalda, F 3.32

Padre Davide da Bergamo (1791-1863) – Elevazione in Re minore

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantezia în sol major, BWV 572

Theodor Grünberger (1756-1820) – Nach der Epistel

Béla Bartók (1881-1945) – Șase dansuri românești

​Aflat la mijlocul turneului, Eduard Antal declara: „Concertele din luna iulie au însemnat pentru mine o nouă șansă de a descoperi instrumente, locuri și oameni. Bineînțeles, aveam unele proiecții și așteptări pozitive, dar acestea au fost amplificate de realitatea din teren. În prima parte a turneului am parcurs peste 2000 de km și am avut șansa să descopăr România așa cum nu o mai văzusem până acum. De la oamenii prezenți în număr foarte mare la toate cele cinci concerte, până la peisajele mirifice care îmi tăiau respirația, totul a fost minunat.

Consider că este o mare șansă pentru orice artist să se simtă apreciat în patria sa, iar eu mă simt unul dintre cei privilegiați, abia aștept să revin în Moldova, zona mea natală și să susțin cele trei concerte programate la Bacău, Cacica și Iași. La Bacău va fi un concert premieră pentru turneu deoarece voi avea bucuria de a susține concertul de inaugurare a noii orgi de la Biserica Fericitul Ieremia. Un astfel de eveniment implică un anume tip de repertoriu, motiv pentru care am ales să prezint publicului și alte lucrări decât cele anunțate anterior. Invit toți oamenii de bunăvoință să vină să asculte și să savureze frumusețea și puritateamuzicii de orgă.”

​Turneul naţional Orgile României, ajuns la a patra sa ediţie, a revenit în lunile iulie şi august cu zece concerte în întreaga ţară, susţinute de tânărul organist Eduard Antal, continuând incursiunea în istoria acestui fabulos instrument pe teritoriul României, invitând la descoperiri şi redescoperiri ale unui tezaur cultural ascuns, prin recitaluri extraordinare susţinute în nouă catedrale şi biserici catolice şi reformate din România dar şi la Palatul culturii din Arad.

În bisericile din România există peste 1500 de orgiclasice cu tuburi. Acestea reprezintă un tezaur de tradiție culturală pe cât de bogat, pe atât de neștiut de public. Repertoriul ales de Eduard Antal propune o panoramare plină de culoare a modului în care s-a scris pentru „Regina Instrumentelor” în secole de istorie a muzicii, cuprinzând lucrări adaptate sau scrise în original pentru orgă din repertoriul universal şi românesc din creaţia lui Louis-Nicolas Clérambault, Johann Pachelbel, Juan Cabanilles, Girolamo Frescobaldi, Padre Davide da Bergamo, Johann Sebastian Bach, Theodor Grünberger, Béla Bartók.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *